Blogi

TÄNÄÄN ALKOI RAVINTOLATUEN KÄSITTELY

05.06.2020

UUDELLEENTYÖLLISTÄMISEN TUKI

  • tarkennuksena edelliseen blogiin ravintolatuesta, työntekijämäärä lasketaan siis siitä, joka yrityksellä oli laskennallisesti kokoaikaisessa työsuhteessa helmikuussa 2020.
  • tukea voi myös saada henkilöstöpalveluyritykseltä tilattuun työhön.
  • hakemus on jätettävä viimeistään 31.10.2020

Tämän tuen saaminen edellyttää sähköisen hakemuksen tekemistä.

Hakemuslomakkeet ja hakuohjeet ovat saatavilla lain voimaantulon jälkeen sekä suomi.fi-portaalista että KEHA-keskuksen sivuilta täältä.

HYVITYS TOIMINNAN RAJOITTAMISESTA

  • erona aikaisempaan blogiin, aikaisemmin saadut Business Finlandin ja ELY-keskuksen tuet eivät vaikutakaan ravintolatukeen. MUTTA BF:n ja ELY-keskuksen lopputilityksen yhteydessä arvioidaan lopputilityksen tarpeellisuutta. Eli on mahdollista että osalta yrityksiltä jää saamatta projektien lopputilitykset.
  • jos haluat varmistaa kuulutko joukkomaksatuksen piiriin, voit tarkistaa sen y-tunnuksella täältä.
  • jos olet saanut Business Finlandilta tai ELY-keskukselta kehittämisrahoitusta (ei tilanneanalyysia), sinun pitää hakea ravintolatukea erillisellä hakemuksella, etkä kuulu joukkomaksatuksen piiriin.
  • jos et kuulu kuukausi-ilmoittajan piiriin, joudut hakemaan erillisellä hakemuksella ravintolatukea, etkä kuulu joukkomaksatuksen piiriin.
  • hakemus on jätettävä viimeistään 31.8.2020

TOTEUTUMAPERUSTEINEN RAJOITUS

Huomioitavia tarkennuksia tässä on se, että hyvitykselle säädettiin eduskuntakäsittelyn aikana ns. toteutumaperusteinen rajoitus. Hyvityksenä suoritetaan enintään määrä, jolla rajoitusvelvoitteen aikana kertynyt tulos alittaa vertailuluvun perusteena olevia kuukausia vastaavan tuloksen vähennettynä toiminnan keskeytymisestä saadulla vakuutuskorvauksella. Lainsäätäjän tavoitteena tässä on, että hyvityksellä ei kateta aiempaa tappiollisuutta vertailukaudelta.

Suomeksi sanottuna, jos olet viime vuoden huhtikuussa tehnyt tappiota, niin tilitoimiston ja tilintarkastajan kuuluu lain mukaan esittää liitetieto rajoituksen toteutuma ja pitääkö ravintolan palauttaa tukea KEHA-keskukselle joltain osin ilman aiheetonta viivästystä. Eli KEHA kyllä maksaa ravintolalle tuet, mutta tilinpäätöstä tehtäessä, tilitoimiston ja tilintarkastajan kuuluu laskea, että pitääkö tuki joltain osin palauttaa vai ei.

Kirjanpitolautakunta laittaa tästä tarkemman ohjeistuksen, mikä on laskentaperiaate, jotta liitetieto tulee esitettyä tilinpäätökseen oikein.

Huomioitavaa on myös se, että monella saattaa olla huhtikuussa varaston täydennys, jolloin tulos varmastikin meni tappiolle viime huhtikuun osalta. Tärkeää olisi katsoa tapauskohtaisesti jokaikisen tilanne, ja jaksottaa kulut ajanjaksolle sopivaksi, jotta saadaan todenmukainen tulos.

 

VOITONJAKORAJOITE

Lakiin otettiin viittaussäännös kirjanpitolain (1336/1997) 5 luvun 8 §:n 2 momenttiin, jota vastaavasti osakeyhtiönä tai muussa mainitun lainkohdan tarkoittamassa oikeushenkilömuodossa toimiva ravintolayritys ei saa käyttää saamansa hyvityksen määrää varojenjakoon. Rajoitus kohdistuu varojenjakoon tilikaudelta, joka on kulumassa rajoitusvelvoitteen aikana.

Varojenjakorajoitus poistuu, kun ravintola suorittaa tuen tai hyvityksen täysimääräisenä takaisin valtiolle ennen tilinpäätöksen vahvistamista.

 

Tarkempia kirjanpitoon liittyviä säännöksiä voit lukea taloushallintoliiton sivuilta.

Tarkempia tukeen liittyviä kysymyksiä voit lukea KEHAN sivuilta.

Onhan tämä hiukan nurinkurista, että yritykset jotka ovat tehneet toimenpiteitä, eivät saakaan niin paljon rahaa. Ja toisaalta yritykset, jotka ovat viime vuonna samoihin aikoihin täydentäneet inventaariota tai tehneet investointeja, joiden tulos painuu sen takia miinukselle, joutuisivat palauttamaan osan tuesta, jos kirjanpitoa ei jaksoteta takautuvasti. Tämä luonnollisesti taas työllistää tilitoimistoa, mutta odotellaan sen suhteen tarkempia ohjeistuksia Kirjanpitolautakunnalta.

 

Lukekaa ihmeessä aiemmat blogit myös läpi, ja etsikää tietoa ja kysykää myös jos ette ole varmoja. Pyrimme auttamaan niin paljon kuin mahdollista tässä tilanteessa kaikkia hädässä olevia. Apua on tänne hankittu osaavan henkilökunnan muodossa, olkaa siis reippaasti omaan kirjanpitäjään yhteydessä ja pliis pyytäkää apua, jos koette tarvitsevanne sitä.

Apua löytyy täältä myös Henri Kylen – asiakkuusjohtajan muodossa, joten Henkalle soittoa +358505980081 tai mailia henri.kylen@tilintakojat.fi , niin Henri auttaa.

Voimia ja tsemppiä kaikille <3

Ja hyvää vkonloppua :)

Terveisin Honi

 

 

Article image
< takaisin
OTA YHTEYTTÄ